Välkommen

I Ett Hus

söndag 20 mars 2011

Säkert i bilen

Halloj!
En sak som jag har kämpat med nu i några dagar är säkerheten i bilen framöver. Vet ju inte om dottern kan använda den stolen vi har i dagens läge. Det får ju inte vara för höga kanter så att hon sitter på bara gipset. Sen vet vi ju inte hur "bred" hon blir i gipset. Så jag har pratat med läkare och kuratorer för att jag tycker egentligen att de kan fixa fram en stol till oss, visst ska vi kunna betala för den så länge vi behöver den. Men det är ju ett extra moment för oss att göra då vi aldrig varit med om detta.
Och guud vad vi har fått fiska fram information.. Vi som föräldrar har fått fråga, fixa och sökt själva på eget håll för att överhuvudtaget få nån information. När jag först frågade läkaren om hur vi gör i bilen så sa han att det fanns att låna, bra tänkte jag då slipper vi det. Men nu när jag frågade så fins det inte och vi får själva fixa fram en stol som ska passa.. Jaha hur då? Vi vet ju som sagt inte hur hon kommer se ut och vad det krävs för att hon ska sitta bra. Nu har jag sökt lite på sidor och har kommit fram till att Britax two-way ska väl vara det enda alternativet. Och det visste inte sjukvården nått om.
Så imorgon tänkte jag fortsätta mina frågor och försöka få dom till att göra nått för oss, för det är väl det minsta de kan göra efter ha missat höftproblemet så att vi får lida för det nu!?
Känns ju inte så kul för oss att behöva köpa en ny stol för ett halvår när vi redan har en som vi är nöjda med..

Nej nu ska jag försöka sova lite, dottern har bestämt sig för att vakna mellan sex och halv sju de senaste dagarna.. ;)

Ha det så bra!

2 kommentarer:

  1. Hej,

    hittade din blogg i dag då jag sökte på höftledsluxation!

    Läste precis dina senaste inlägg om din tjej som nu ligger i sträck, jag har själv en liten tjej på snart 8 månader som låg i sträck för bara någon vecka sedan. De upptäckte höftledsluxationen på henne när hon var 6 172 månad, hon låg i sträck ca 2 veckor. Vi genomförde operationen på henne för exakt en vecka sedan & nu är vi på hemmaplan igen med vårt lilla gipspaket. Operationen behöver du inte alls vara orolig för, för oss gick det jättebra & måste säga att hon har anpassat sig superbra hemma med tanke på hur mkt de är gipsade.

    Jag har själv hittat en del info på nätet, här är en tråd du kan följa:
    http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m55992196.html

    När det gäller bilbarnstol, vi kunde ha båda våra, vi har en acta graco och en be safe, vi pallra upp med rullade handdukar under, funkar jättebra. Stol till bordet har vi löst genom en trip trap stol och vi kunde ha vår egna vagn.

    så det finns lösningar på det mesta, kolla annars med hjälpmedelcentralen på din hemort, de kan fixa det som saknas. I alla fall har de erbjudit sig det här hemma hos oss. Lycka till med allt!

    Är det något mer du undrar över så kan du väl skriva din mejladress, jag vet själv att jag hade tusen frågor som ingen kunde svara på.

    /Jessica

    SvaraRadera
  2. Hej! Vad kul att du kom in på min sida! Ja gipspaketet var större än vad man hade väntat sig. ;) Min mailadress är: marie.tandberg@gmail.com
    Du går gärna skicka ett mail till mej om era lösningar på vardaglivet och jag ska försöka att även kunna ge er tips om jag har andra. :)
    Man har ju som sagt jätte många frågor som de här i personalen inte direkt kan svara på då det rör hemmet mer. Men det ska bli kul att få kontakt med en annan mamma som är i samma situation som mig. Och det är ju inte så långt mellan dom heller. :)

    / Fru Tandberg

    SvaraRadera