Välkommen

I Ett Hus

måndag 14 mars 2011

vad är det som är fel?

God dag!
Vad jag har förstått så har det varit underbart väder ute i dag med härliga temperaturer.. Våren är här! :)

En tanke som har slagit mej de senaste dagarna är: Vad ovetande folk är. Jag menar när man går runt med denna sängen och dottern ligger där, så tror nästan alla att hon brutit benen. Jag hör barn fråga sina föräldrar vad som är fel med den tjejen. och istället för att fråga lite artigt så säger dom att hon brutit benen. Är det bara för att det är lättast att säga eller är det det enda som man vet om kan göra att ett barn ligger så?
Jag hade aldrig hört talas om höftledsluxation före läkaren sa att det var det dottern hade. Jag hade inte fått nån information om att det faktiskt är "vanligt" bland barn. När man söker på ämnet så ser man att det ändå är ganska vanligt. Men varför vet man inte om att det finns då? Varför ger inte bvc eller mvc information om sånt? Hade vi fått reda på detta när hon var nyfödd hade det varit jätte svårt även då. Just för att det är nått fel på barnet och man vet inte vad det är, man har aldrig hört om det! SYND!

Såhär står det på en sida: "Omkring 1 barn av 60 föds med höftledsluxation, vilket är ung. 200 barn per år, men ännu fler - kanske 3-4 gånger så många - behandlas på grund av misstänkt höftledsluxation. Mellan ½ och 1% av alla nyfödda behandlas för medfödd höftledsluxation.
Höftledsluxation är betydligt vanligare hos flickor än hos pojkar. 1 patient av 7 är pojke.
Vid förlossningar i sätesläge är det också vanligare.
Det kan vara ärftligt, eller så har den förvärvats i förlossningen tex."


Nej nu ska jag gå och lägga mej i den uderbart sköna sjukhussängen...

Ha det så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar